W ramach panelu dyskusyjnego pt. Wygodne życie – przeszkoda do osiągnięcia szczęścia? z udziałem ekspertów i praktyków będziemy zastanawiać się nad tym, jak:
- konsumpcjonizm wpływa na podejmowanie przez młodzież, dorosłych i seniorów różnego rodzaju aktywności zmierzających do samokształcenia i samodoskonalenia się,
- młodość przeżywają nastolatki,
- starość przeżywają seniorzy,
- wygląda transfer wiedzy i wartości pomiędzy pokoleniami?
Dyskusja będzie prowadzona przez Jakuba Wierzbickiego w oparciu o film dokumentalny BBC pt. „Secret Life of Growing Up/Old”.
Nasi goście
Jolanta Dyrda
Doktor, adiunkt na Wydziale Studiów Edukacyjnych w Ateneum Szkole Wyższej w Gdańsku, członek Gdańskiej Rady Oświatowej, wykładowca w Uniwersytecie Gdańskim i Wyższej Szkole Komunikacji Społecznej w Gdyni.
Autorka monografii „Style uczenia się dzieci dyslektycznych a wymagania poznawcze szkoły” oraz artykułów i rozdziałów w pracach zbiorowych o tematyce edukacyjnej.
Od wielu lat współpracuje z Gdańskim Uniwersytetem Trzeciego Wieku prowadząc wykłady z zakresu podstaw psychologii społecznej. Ten obszar zainteresowań był inspiracją do powstania tekstu „Integralność czy rozpacz. Wymiary starości w koncepcji E.H. Eriksona”, W : red. L. Buliński, Realność złego starzenia się. Poza polityczną i społeczną powinnością, Toruń 2015.
Problematyka aktywności poznawczej w okresie późnej dorosłości, motywacja do uczenia się w tym okresie życia stanowi nowy obszar jej zainteresowania badawczego.
Jolanta Dyrda
Aleksandra Lewandowska-Walter
Doktor, adiunkt w Zakładzie Badań nad Rodziną i Jakością Życia w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego oraz biegły psycholog w Rodzinnym Ośrodku Diagnostyczno-Konsultacyjnym w Sopocie. W rozprawie doktorskiej zajmowała się specyfiką relacji w systemie rodziny zrekonstruowanej. Publikacje naukowe jej autorstwa dotyczą głównie funkcjonowania rodzin alternatywnych, w kryzysie oraz z uzależnieniami, ujmowanego w perspektywie systemowej. Jest członkiem naukowych stowarzyszeń polskich i zagranicznych. Prowadzi konsultacje systemowe dla par i rodzin.
Aleksandra Lewandowska-Walter
Aleksandra Mońko
Psycholog-wychowawca w Szkole Podstawowej Stowarzyszenia DAR i wychowawca w świetlicy socjoterapeutycznej Vitava. Od 5 lat prowadzi warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych – głównie z zakresu kompetencji społecznych. W ludziach widzi zasoby, a nie braki (ukończyła kurs podstawowy Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach oraz Szkołę Animatorów Profilaktyki). Angażuje się w różne działania, łączy pomysły, ludzi, różnorodne metody oraz środki wyrazu, czego owocem jest Stowarzyszenie Educational Cha(lle)nge. Współpracuje ze środowiskiem edukacji domowej, a także z Centrum Współpracy Młodzieży, z którym współtworzyła m.in. wymianę „eMOTION’s MashUp” (mix emocji i sztuki). W wolnych chwilach delektuje się różnymi smakami, zatapia w dźwiękach muzyki, tańczy i podróżuje.
Aleksandra Mońko
Piotr Zbieranek
Socjolog i psycholog, badacz społeczny. Przez wiele lat zaangażowany w projekty naukowo-badawcze i badawczo-wdrożeniowe z obszaru uczestnictwa w kulturze oraz polityki publicznej, a także animacje debaty publicznej w ramach Kongresu Obywatelskiego. Aktualnie asystent w Zakładzie Antropologii Społecznej, członek zespołu Pomorskiego Centrum Badań nad Kulturą UG. Jest uczestnikiem socjologicznych studiów doktoranckich; przygotowuje pracę doktorską dotyczącą polityki publicznej w zakresie kultury.
Piotr Zbieranek